۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

به بهانه ی چاپ رمان سیاهاب با 7ماه تأخیر : افسوس و آه

اوایل سال گذشته می خواستم رمان Black Water جویس کارول اوتس را ترجمه کنم، بلافاصله شروع به خواندن متن اصلی کردم اما به اواخر رمان که رسیدم شنیدم کار ترجمه شده و در نشر افق در حال ویراستاری و انجام مقدمات چاپ است. دیروز کار ر ا که توسط آقای مهدی غبرایی و با عنوان سیاهاب منتشر شده خواندم. بی انصافی است که بگویم ترجمه خوب در نیامده است، که حقیقتن برگردان یکدست و تمیزی است. تنها ایراد کار به زعم من - که هیچ ربطی به توان و مهارت فنی مترجم ندارد - شتابزدگی است که در امر ترجمه صورت گرفته است، موردی که شخصن، به عنوان فردی نسبتن آشنا به فضای نشر و وضعیت چاپ کارهای ترجمه و دستمزد ها و قراردادهای پایینی که با حتی مترجم های متعهد،خوش نام و کاربلد بسته می شود، کاملن درکش می کنم. وقتی می دانی برای ترجمه ی کتابی که قرار است پنج ماه وقتت را بگیرد،مبلغی به تو خواهند پرداخت که کفاف یک ماهت را هم نمی دهد، خیلی عجیب نیست که بخواهی همان کار را دو ماهه تمام کنی! چه می توان گفت بیش از این جز آهی و افسوسی که این روزها بسامد واژگانی اش فضای این سرزمین را تسخیر کرده است! افسوس و آه!

۴ نظر:

ameneh گفت...

از اوتس كار خوب زياد هست. دست به كار شيد و افسوس نخورين.. يه كار خوب از شما توي سه‌پنج خوندم. مرسي

ameneh گفت...

از اوتس كار خوب زياد هست. دست به كار شيد و افسوس نخورين.. يه كار خوب از شما توي سه‌پنج خوندم. مرسي

زنی شبیه درخت گفت...

قومی متفکرند اندر ره دین
قومی به گمان فتاده در راه یقین
می ترسم از آن که بانگ آید روزی
کای بی خبران راه نه آن است و نه این


تو مطمئنی چیزی که سنگشو داری به سینه می زنی اسمش دینه؟
امیدوارجز, اون دسته از افراد مذهبی مآبی نباشی که وقتی امام زمان ظهور می کنه اول گردن اونهارو می زنه
دین باید همپای زمان پیش بره همین تفکرات سنتی و دگمه که انسان معاصرو از دین زده کرده .چطور به خودت اجازه می دی که فقط از روی این که یه انسان (فارغ از جنسیت) می خواد برای تعالی هنر و آگاهیش روابط اجتماعیشو گسترش بده به راحتی در موردش قضاوت ناجور کنید.دوست داری خدا روز قیامت راجع به تو اینجور داوری کنه؟
اگه به وبلاگم سر زده باشی و شعر های مذهبی منو خونده باشی می فهمی که خدا فقط مال شما نیست
از شر و قضاوت همه ی انسان ها به خدای خودم پناه می برم .نه خدایی که در ذهن من یا توه.خدایی که هنوز به هیچ ذهنی راه پیدا نکرده
(این پیامو در جواب انسان به ظاهر خدا دوستی نوشتم که قسم خورده وبلاگ منو هک کنه به خاطر پیام غیر اخلاقی زیر که برای چند تا از هنرمندان فرستادم):
سلام
من سال هاست در زمینه های مختلف هنری از جمله :شعر -داستان نویسی -عکاسی -فیلمسازی- نقاشی و طراحی و سفالگری فعالیت دارم و لی چند سالیست به دلیل تحصیلات دانشگاهی از جمع های هنری دور افتاده ام .
اعتقاد دارم گسترش روابط اجتماعی با اهل هنر باعث تعالی روح و هنرم خواهدشد
پل ارتباطی ما:09356493051
(اگر شما هم فکر می کنید پیامی که فرستادم غیر اخلاقیه اونو حذف کنید و گر نه خوشحال میشم روی دوستیه شما حساب کنم)
یا حق

پژمان الماسی‌نیا(چای تلخ) گفت...

قلب در کار ارغوانی تازه،
ظهر بهار بود
و کوچه در کسوف کامل غلطید.

با احترام:
پژمان الماسی‌نیا

Layout design by Pannasmontata | Convert to Blogger: Arman Radmanesh